Inrikes Kultur

Bokrecension: George W. Bush: Det amerikanska presidentvalet 2000

Det vi kanske minns bäst från det amerikanska presidentvalet år 2000, kan mycket väl vara den sega rösträkningen och anklagelserna om valfusk i Florida. Men det handlade om så mycket mer än det, vilket Ronie Berggrens bok George W. Bush: Det amerikanska presidentvalet 2000 ger utmärkta exempel på.

I Ronies bok får vi följa mannen som snart skulle bli Förenta staternas 43:e president, George W Bush, under hans väg mot presidentposten. Boken beskriver utförligt den republikanska nomineringsprocessen, hur de olika republikanska ideologierna ställs emot varandra, och framförallt vad som skiljer dem åt. Vi får givetvis också läsa om hur George W Bush ställs mot rivalen Al Gore, den liberala presidentkandidaten från det Demokratiska partiet, och ta del av de skillnader som utmärker dem både som personer, politiker och partirepresentanter – men också i de olika valrörelserna, som författaren beskriver på ett nyanserat och intressant sätt.

På samma sätt som boken beskriver det sista presidentvalet innan internet verkligen slog igenom och därmed förändrade spelreglerna för valrörelser i allmänhet, blir den också till ett dokument av en politisk era innan Usama Bin-Laden, den utbredda Islamistiska terrorismen och striderna i Mellanöstern, som idag blivit närvarande fenomen i den amerikanska politiken. Boken ger också en annan bild av George W Bush än den allmänheten har av honom i Sverige. Här, förklarad som lite dum och osjälvständig, utmanas av en annan beskrivning – som målinriktad och mer konservativt idéburen. Vi får lära känna en politiker som är skicklig på att både hantera media såväl som att debattera mot sina politiska motståndare, vilket ofta utmanar den svenska journalistkårens verklighetsbeskrivning.

Men för att sammanfatta. Ronie Berggren lyckas på ett spännande och varierande sätt erbjuda den amerikanska valrörelsen ur ett flertal intressanta perspektiv – genom att blanda kommentarer från politiska analytiker och journalister med presidentkandidaternas egna åsikter och uttryck – får vi en bred och levande upplevelse av vad vi läser. Om du vill ha ett bredare perspektiv på George W Bush som person och en större förståelse av hans konservatism och politiska gärning, är det en bok som du givetvis måste läsa.

Text av Redaktionen.

Så köper du Ronie Berggrens bok George W. Bush: Det amerikanska presidentvalet 2000:

Du köper ditt ex av boken (Häftad, pocketbok) genom att skicka ett SMS till Ronie Berggren på telnr 0703028950, där du skriver att du vill köpa boken och vilken leveransadress du har. Swisha sedan 250 SEK (200 SEK + 50 SEK porto) till Ronie Berggren på samma nummer, 0703028950.

Här finns en trailer om boken på Youtube.

Här kan du köpa boken i E-format hos bokhandel.

Annonser